Home

EuRoCoPTeR: BRaZiL BeLi RM83j, MaLaYSia BeLi RM193j

Assalamu'alaykum..

Dalam sidang parlimen 13 Oktober yang lalu, Ketua Oposisi, Dato Seri Anwar Ibrahim mendedahkan kecurigaan besar berkenaan skandal pembelian 12 unit Eurocopter Cougar EC725 yang melibatkan kewangan negara berjumlah RM2.317b. Skandal ini dilapor melibatkan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Najib Tun Razak yang sebelum ini dikaitkan dengan skandal komisen Scorpene dan Sukhoi.

Pendedahan melalui surat yang ditulis oleh Kapten (B) Dato Zahar Hashim selaku Pengerusi Mentari Services turut melaporkan bahawa proses LOI (Letter Of Intent) tidak mengikut prosedur dan keputusan pembelian dibuat tanpa menemui wakil jualan atau mendapat penerbangan ujian terlebih dahulu.

Saya terbaca pula laman Defense Industry Daily yang melaporkan keputusan kerajaan Brazil membeli helikopter tempur jenis sama dengan harga lebih USD1b.

Brazil and France sign an agreement in principle for Eurocopter to build helicopters in the South American country via its subsidiary Helibras. Brazil’s Defense Minister Nelson Jobim reportedly said that the country intended to buy 50 “Super Cougar” models, the first of which would be delivered in 2010. The deal’s value is reportedly around $1.2 billion.

Perkara sama turut dilaporkan oleh The Economics Times

Menurut laporan laman ini, pembelian 50 unit helikopter Multi-Mission ini akan melibatkan jumlah kewangan sebanyak RM 4.14b (USD 1.2b) atau RM82.8 juta bagi setiap unit. Sila bandingkan dengan Malaysia yang membeli 12 helikopter jenis ini dengan harga RM2.317b atau RM 193.08 juta bagi setiap unit.

Perbezaan harga yang diperolehi adalah RM 110.28 juta bagi setiap unit.

Selain itu turut dilaporkan dalam pakej pembelian itu adalah:

Under the agreement in principle, France would transfer technology and help Brazil expand the export capacity of its aviation industry by aiding the assembly of helicopter components such as engines and electrical systems, the statement said. (Sources: India Times)

Sudahlah mendapat harga yang lebih murah, dapat juga bantuan teknikal, pemindahan teknologi dan bantuan dalam pemasangan komponen helikopter.

Memang benar, spesifikasi setiap negara berbeza apabila melibatkan pembelian unit helikopter yang sama. Namun, kalau perbezaan harganya mencecah 233% bagi setiap unit, itu apa namanya?

Silakan Dato Najib..

iBNuZaCK: Nak komisen jugak..

Assalamu'alaykum..

14 Komentar:

Anonymous said...

janganlah kemaruk nak fitnah..

$1.2 billion tak sama dengan USD 1.2 billion.

$1.2 billion = RM 8.4 billion jadi bila dibahagi dengan 50buah helicopter jatuh 164 juta sebuah dan bukan 83 juta sebagaimana dakwaan saudara.

tambahan lagi dalam majalah the economist tak ada pula bagi figure, figure tersebut adalah khayalan anda.

bertaubatlah, dosa memfitnah lebih teruk dari membunuh

iBNuZaCK said...

Sahabatku, sejak bila $ menjadi unit bagi Pound Sterling?. $ itu adalah unit kepada matawang USD. Sila rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_dollar.

Lambang Pound sterling bukan $ tetapi £. Sekali lagi sila rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/Pound_sterling.

Maka samalah USD dan $. Satunya kod, satunya simbol. :)

Belajar simbol matawang baik-baik nah.. :)

Salam..

Anonymous said...

Tu la ibnuzack. Kalau nak tau, Brazil beli yang basic package punya.

Malaysia beli yang High Line type. Ada sport rim aloi 16", tayar 110/90 jenama Firelli, air bag, carburetor dung RXZ, mickey mouse air filter, Sony stereo, GPS system, K&N spoiler, high speed broadband dan WiFi zone.

Lepas tu ada built-in smart tag.
Jadi kalau heli tu nak lalu Smart tunnel gi KLCC, tak payah berenti bayar tol. Just lalu je.

Anonymous said...

Mula-mula aku gelak baca artikel. Lepas tu aku gelak baca komen. Hahaha..

Kepada anonymous, buat malu ja la tak reti beza antara pound ngan dollar.

Anonymous said...

Malaysia RM 193.08 juta bagi setiap unit VS brasil RM164 juta sebuah(menurut matawang encik anon).......... tetap mahai lagi malaysia kena bayar...

armouris said...

aduh mak, kantoi kantoi!! pak lah n najib mesti terbeliak baca artikel ni. nape la lepas aku beli heli, boleh

terbit artikel pasal heli ni!!

tu la, kalau Tuhan nak bagi kantoi, kantoi jugak!! God is Great!!

info-kesihatan-anda.blogspot.com
info-kesihatan-anda.blogspot.com

Anonymous said...

Ibnuzack, mungkinkah perbezaan harga berlaku kerana Brazil membuat pemasangan dalam negara dan Malaysia membelinya secara fully imported.

Contoh, Kereta import mahal. Bila dipasang dalam negara, ia jadi murah.

Tak gitu?

Anonymous said...

Allow me, tanpa nama to give my opinion.

I've post this in TKO, but for the sake of the knowledge, let me just copy it here.

Saya agak perasan benda ini. Berkenaan pemasangan dalam negara. Tapi kalau lihat contoh yang Kapten bagi iaitu Kia, perbezaan harga antara fully imported dan pasang dalam negara adalah cuma tak sampai 45%. Pendedahan artikel, perbezaan harga 233%. Ini terlalu jauh dan tak logik.

Selain itu harga kereta yang fully imported juga tinggi sebab cukai import dan dasar lindungi kereta tempatan. Soalnya, Cougar yang kita beli tu harganya tinggi adakah kerana cukai import dan 'dasar lindungi helikopter buatan tempatan'?

Contoh lagi, masa kes Sukhoi, beza harga antara India dan Malaysia beli adalah 25% sahaja. Tapi benda ni dah jadi isu yang sangat besar di Parlimen.

Anonymous said...

??????

PakaBuntui said...

aku pun nak jugak komisyen tu....jangan tak bagi...

Anonymous said...

Saudara Ibnuzack, saya ada baca beberapa perbincangan soal ini, Ada 3 alasan yang menyebabkan kenaikan harga itu relevan.

1. Kita import secara penuh dan Brazil buat pemasanan dalam negara

2. Spesifikasi yang berbeza. Perbezaan harga boleh jadi sangat besar jika ia melibatkan electronic board dsb

3. Bilangan Eurocopter yg kita beli adalah 4 kali lebih kecil dr yg Brazil beli. Maka kuasa tawar menawar Brazil pasti lebih kuat.

Harap dapat ulas. :)

-Pemuda PR Selangor-

iBNuZaCK said...

Salam pemuda PR,

1. Memang benar dalam apa juga negosiasi, semakin besar pembelian maka semakin kuat kuasa tawar menawar. Namun diskaun harga sebanyak lebih 2 kali ganda adalah terlalu besar untuk 'kuasa tawar menawar'. Contoh, 14 kereta Mercedes Compressor E200 yg dibeli oleh kerajaan terengganu dgn harga 245k adalah hanya diskaun 10% drpd harga asal . Walhal, pembelian adalah 14 kali ganda drpd pembelian biasa (Brazil dan kita cuma 4 kali). Tambahan, perbezaan harga itu berlaku juga kerana kereta Mercedes Terengganu itu dibeli tanpa cukai!

2. Spesifikasi. Memang benar spesifikasi berbeza maka harga berbeza. Jika anda baca mana2 laman ketenteraan sekalipun, mereka akan sebut 'perbezaan harga yang berubah secara ketara jika melibatkan spesifikasi'. Tetapi perbezaan ini tara mana? Bolehkah sampai 2 kali ganda? Perbezaan harga sebanyak 20% sendiri sebenarnya sudah dianggap terlalu besar dalam pembelian peralatan tentera. Inikan pula 233%?

Juga, mana kita tahu bahawa spesifikasi Brazil lebih rendah dr kita atau sebaliknya? Fungsi Eurocopter adalah gempur dan menyelamat. Brazil beli kerana itu dan kita beli juga atas sebab itu. Maka sepatutnya, beza harga adalah hampir sama. Lainlah, jika Brazil beli untuk pergi pasar. Lebih lagi, sepatutnya spec Brazil lebih advanced kerana kawasan kawalan mereka lebih luas (Brazil antara negara terbesar dunia) dan mereka bukan negara berkecuali berbanding kita.

3. Saya suka dengan perbezaan harga kerana kita import secara penuh dan Brazil membeli komponen dan membuat pemasangan sendiri. Selain saya setuju dengan pendapat saudara 'saya baik' (bahawa perbezaan harga fully imported dan pasang dalam negara dalam hal kereta juga disebabkan cukai import dan dasar auto negara) , saya tegaskan inilah sebanrnya bukti betapa kerajaan kita kurang cerdik.

Pemasangan dalam negara akan menjadi murah jika sekiranya negara atau syarikat dalam negara itu menanggung kos pemasangan dan syarikat pembekal hanya bertindak 'membekal, menyelia dan mengawasi'. Soalnya, dalam kes Brazil-Eurocopter, Eurocopter sendiri melabur USD300-400j ke dalam Brazil (Helibras Minas de Gerais) agar pemasangan dapat disempurnakan, bukan lagi 'Brazil pasang, Eurocopter selia'.

Megapa negara kita sendiri tidak mampu nego untuk meminta pakej yang sama, iaitu pemasangan dalam negara? Agar kos dapat dikurangkan? Walhal, pusat teknikal Eurocopter telah berada di Malaysia sejak tahun 2002 lagi (selepas pemindahan dr Singapore), dan telah buat kerjasama dengan syarikat tempatan Composite Technology Research Malaysia (CTRM) dalam industri pembuatan helikopter. Mengapa kewujudan Pusat teknikal dan jalinan kerjasama lampau ini tidak diambil kesempatan oleh kerajaan untuk membeli pakej yang lebih baik?. Murah dan disertai pemindahan teknologi. Kita pernah upgrade C 130 untuk jadikan airtanker,pernah pasang heli PDRM malah negara luar hantar kapal untuk dibaiki, service di sini. Kemampuan anak tempatan tak boleh dipertikai.

Main point sebenarnya, jika benarlah ada alasan2 lain, maka sudah tentu Najib sendiri perlu berani bersoal jawab di parlimen. Mendedahkan fakta itu dan ini. Supaya rakyat judge dan rakyat tidak ragu lagi. Seperti mana Anwar berani mendedahkan hubungan malaysia-Bank dunia , menafikan fitnah bahawa eliau agen asing hingga tidak ada MP Bn berani angkat muka. Masalahnya, Najib tak berani. Kenapa?

Anonymous said...

Malaysia punya ada secondary engine dan merupakan versi Combat rescue dan bukan utility. Avionik, penderia dan perlindungan tak sama dan ya kos avionik, penderia dan perlindungan electronic dan counter measure biasanya akan menyebabkan perbezaan sehingga 200%

Wak

Anonymous said...

Najib takkan mendedahkan maklumat terperinci helikopter tersebut dan saya berdoa jika pakatan rakyat menang pun jangan lah ada pemimpinya yang bebal mendedahkan spesifikasi teknikal ketenteraan semata2 nak pancing undi

Wak