Home

FDi USD 1 TRiLLioN : TeGuRaN BuaT HaRaKaHDaiLy

Assalamu'alaykum..

Panjang kerut dahi saya bilamana membaca kupasan akhbar HarakahDaily berkenaan Rasional PR mentadbir negara. Kekeliruan saya menjurus kepada kenyataan Harakah bahawa Anwar akan membawa masuk pelaburan setinggi USD1 Trilion andaikata peralihan kuasa berlaku.

"Dalam sidang akhbarnya semalam, Anwar turut mengumumkan bahawa lebih USD1 trillion pelaburan asing menanti untuk memasuki pasaran negara jika politik, kehakiman negara, media, polis, peraturan Bank Negara diperbaiki. "

"Jika Pakatan Rakyat memerintah, kemasukan USD1 trillion pelaburan asing akan menjana aktiviti ekonomi yang aktif dalam negara, sekaligus membantu pertumbuhan ekonomi negara yang boleh membawa kesejahteraan kepada rakyat"

Hakikat yang perlu diketahui adalah, TIDAK ADA satupun negara di dunia ini yang mempunyai FDI ( Foreign Direct Investment ) melebihi USD 100b pada 2007. China, negara yang menerima FDI terbesar di dunia, nilai pelaburan langsung asingnya hanya USD 92b. Vietnam, negara Asia Tenggara yang paling menarik perhatian pelabur (Sumber: Asian Business Council), menerima FDI sejumlah USD40b ; 4 kali ganda lebih besar daripada Malaysia.

Saya percaya akan berlaku perubahan drastik terhadap perkembangan ekonomi nasional andai berlaku peralihan kuasa, tetapi USD 1 Trilion?.. . Aiii, Magic apa yang Anwar akan pakai untuk meningkatkan nilai FDI Malaysia 100 kali ganda daripada apa yang kita perolehi sekarang ( USD10b )?

Saya membaca pula kenyataan media Anwar berkenaan hal tersebut. Begini bunyinya:

"Saya telah bertemu dengan ramai pengurus dana di rantau ini, yang mewakili aset yang berjumlah USD 1 trillion dan mereka telahpun menyatakan sokongan mereka kepada perubahan menyeluruh di Malaysia termasuklah kebebasan kehakiman, media dan pihak polis serta agensi pencegah rasuah yang lebih professional, juga peraturan yang mesra pelabur dan jaminan tiadanya campur tangan ahli politik di dalam pengurusan Bank Negara."

Tidak ada satu patahpun menyebutkan bahawa Anwar mengatakan 'akan berlakunya kemasukan USD 1 Trilion pelaburan asing' sepertimana yang dimaklumkan wartawan harakah.

Juga adalah mustahil pengurus dana di rantau ini yang mempunyai jumlah aset USD 1 Trilion akan menggunakan semua aset mereka untuk memasuki pasaran pelaburan negara kita.

Kesilapan teknikal dalam menulis laporan oleh pihak wartawan HarakahDaily sememangnya mengeliru dan mengecewakan banyak pihak. Jauh maksud artikel tersebut berbanding kenyataan media asal. Saya bimbang, soal ini akan menjadi 'bola tanggung kem seberang' dan akan menjatuhkan reputasi dan kredibiliti Harakah selaku sumber berita alternatif utama negara.

Saya mengharapkan agar satu pembetulan dapat dibuat pihak Harakah dalam menjernihkan kekeliruan ini.

Jangan diulangi kesilapan Suara Keadilan yang silap melaporkan kisah Musa Hassan!

Oh ya, dan saya tiada masalah dengan pendapat lain dalam artikel tersebut.

iBNuZaCK: Tegur kerana sayang..

Assalamu'alaykum..

3 Komentar:

Hasbullah Pit said...

Salam kenalan.

Kita bercakap tentang perkara sama.

http://hasbullah.pit.my/2008/09/hembusan-ditipu-harakah.html

iBNuZaCK said...

Lagi komen di sini..

http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32570

r_feev said...

Salam perkenalan,

Saya terbaca komen saudara di riwayat hayat.. syukur masih ramai yang sedar akan 'comeback' mahathirisme yang sedang direncana... moga-moga ianya tidak terjadi...

www.qanunfiatdunia.blogspot.com