Home

BN KeKaL-MiNYaK NaiK FeBRuaRi 2009?

Assalamu'alaykum..

Dalam majalah Fortune yang saya baca baru-baru ini,2 calon Presiden Amerika Syarikat,Barack Hussein Obama dan John Mc Cain telah ditanya dengan satu soalan."Apakah ancaman jangka panjang paling serius kepada ekonomi Amerika Syarikat?".Barack yang berketurunan Muslim-Kenya menjawab,"Polisi tenaga kita".John Mc Cain,veteran perang Vietnam pula memberi jawapan,"Ancaman radikal extremis Islam".

Jadi apa kaitannya dengan minyak naik 2009?

Baru tadi saya terbaca pula kenyataan Datuk Shahrir berkenaan mekanisma penurunan harga minyak dalam Berita Harian Online.Ada 2 perenggan tertulis:

Beliau berkata harga siling itu akan dikaji semula selepas 31 Disember ini, bergantung kepada paras harga minyak semasa dunia.

“Jika harga minyak naik melambung (tahun ini), pengguna tidak perlu menanggung kos kerana ia akan ditanggung kerajaan"

Bermakna,jawapan beliau hanyalah jaminan bahawa harga maksimum tahun ini adalah RM2.70 tetapi harga tahun hadapan mungkin lebih tinggi.Itu akan bergantung pada harga komoditi ini di pasaran dunia.

Apa yang akan berlaku pada Februari 2009?

Pada 20 Januari 2009, Presiden US yang baru akan mengangkat sumpah.Mengikut undian Newsweek yang diadakan baru-baru ini,Obama sedang mendahului Mc Cain dengan margin yang agak besar,51%-36%.Jika situasi ini diterjemah dalam bentuk undi,kebarangkalian serangan ke atas Iran yang mengeluarkan 1.4 bilion tong minyak setahun amat kecil bersandarkan pandangan Obama bahawa Iran bukan ancaman serius kepada US.Pandangan ini sudah tentunya dibidas Mc Cain.

Namun harus diingat.Pada Julai 2004,majalah yang sama juga pernah menjalankan undi ke atas calon Demokrat,Senator John Kerry dan Presiden Bush.Kerry mendahului dengan 51%-45%.Sudahnya,Bush menang lebih selesa berbanding tahun 2000 dimana kemenangannya terpaksa diisytihar di mahkamah.

Jika trend ini berterusan dan Mc Cain menang,pastinya Februari 2009 akan menyaksikan ketidaktentuan harga bahan api kerana kempen di Afghanistan dan Iraq akan diperpanjangkan dan kempen baru ke atas negara lain dijangka bermula.

Jika Obama menang,watak lembutnya tidak memberi jaminan yang selesa.Bush pada 2000 juga dipilih penduduk Muslim US apabila dilihat 'lembut' berbanding Al Gore.Anda tahu apa yang si 'lembut' ini buat..

Dan jika kedua-duanya tiba-tiba menjadi 'baik hati',ramalan ramai penganalisis seperti bekas Menteri Luar Jerman,Joschka Fischer bahawa Israel akan merancang serangan ke atas Iran dalam masa terdekat perlu di ambil kira.

Shahrir mungkin tahu hal ini.Mungkin sebab itu dia tidak berani berjanji harga maksimum RM2.70 akan dikekalkan untuk 2009.Jika dia tidak tahu,pasti dia boleh berjanji manis pada rakyat.

Tapi saya tak tahu berapa ramai akan percaya pada janji dia.Dia pernah berjanji harga minyak dinaik pada Ogos.Tetapi dia 'menunaikan janjinya' 2 bulan lebih awal.

Mungkin ramai yang tidak tahu.Dengan harga pasaran dunia sekitar USD 116/tong sekarang,harga seliter petrol tanpa subsidi adalah sekitar RM2.35-2.40 seliter.TANPA SUBSIDI.Tapi kita membeli petrol dengan harga RM2.70 seliter.Lebihan 30 sen yang kita bayar itu adalah subsidi kita kepada kerajaan.

Belum pernah berlaku,rakyat memberi subsidi pada kerajaan yang sepatutnya menjaga mereka.Tunggang terbalik dunia.

Jadi bagaimana mengelakkan risiko ini?

Kemenangan Anwar di PRK Permatang Pauh adalah jawapan.Janjinya bahawa minyak akan diturunkan sebanyak 70 sen sebaik memerintah akan membolehkan saya dan anda berehat daripada runsing melihat graf harga minyak global.Biarkan sahaja Anwar yang runsing.Kasi 'padan muka dia'.

Jadi,saya serahkan keputusan ini buat 54000 sahabat di Permatang Pauh Selasa ini.Tolong hentikan kerunsingan saya.Kerana amat tidak logik kita terpaksa menanggung beban harga setinggi ini sedangkan rakyat Mesir menikmati harga petrol 2 kali ganda lebih murah dari kita walhal kapasiti simpanan petrol mereka adalah kurang 70% daripada simpanan kita.

Saya pernah menulis perihal ketidaklogikan ini beberapa minggu sebelum PRU 12.

Saya memang tidak pintar ekonomi.Tetapi selepas PRU 12,saya hanya menjangkakan kenaikan maksimum 30 sen satu liter berdasar situasi ketika itu.Tetapi siapa tahu Pak Lah menaikkannya sebanyak 78 sen.Hari ini saya menjangkakan kenaikan harga bahan api ini bermula Februari 2009,tetapi siapa tahu....ahhh anda sambung sendirilah.

iBNuZaCK: Siapa tahu full tank motor Kriss berapa?Sebab hari tu isi RM10 tak penuh.Macam Kancil pulak.

Assalamu'alaykum..