Home

UiTM - MeNCeDuK SeJaRaH SiLaM

Assalamu'alaykum..

154 tahun lalu,seorang komander Amerika Syarikat bernama Matthew Perry telah memaksa kerajaan feudal Shogun Tokugawa untuk membuka pasaran ekonominya kepada kuasa Barat.Cukup ramai wira perang samurai yang memberontak; menghasilkan Perang Boshin yang menggugurkan kerajaan feudal Shogun daripada kuasa.Kira-kira 14 tahun kemudiannya,berlakulah Pemulihan Meiji yang membuka Jepun pada dunia luar.Kesan pada Pemulihan Meiji ini,maka Jepun yang merupakan negara yang sangat lemah dan miskin sebelumnya berjaya menewaskan Rusia,China dan Korea selain menjadi kuasa dominan di Asia Pasifik pra Perang Dunia ke 2.

Begitu juga dengan China dan Vietnam.Apabila dasar tertutup China yang diamalkan kerajaan Komunis dihapus,ekonomi China berkembang pesat pada kadar 8% setahun.Sektor barangan elektrik dan elektronik mula mengalih pelaburan kepada China berbanding sebelum ini di Asean lantas memberi kesan buruk terutama pada Malaysia yang pernah menjadi pengeksport semikonduktor terbesar dunia pada zaman Tun Hussein Onn.Vietnam yang diperintah juga oleh Komunis dan baru 33 tahun pulih dari trauma perang,kini menduduki tangga ke 3 sebagai negara Asia yang paling menarik perhatian pelabur (Sumber:Asian Business Council)

Dasar terbuka itu telah menjadikan negara-negara ini kuat dan hebat.Negara-negara yang mengamalkan dasar tertutup atau terpaksa mengamalkan dasar tertutup akibat pemencilan antarabangsa seperti Myanmar dan Korea Utara semakin ketinggalan berbanding negara jiran.

Tetapi ada juga dasar terbuka yang membawa keburukan.Apabila selesai Perang Candu Pertama antara China dan Inggeris,ekonomi China hampir lumpuh akibat lambakan barang murah buatan kilang Britain.Kesannya,pemerintahan dinasti menjadi sejarah di negara Middle Kingdom ini.

Apabila Tan Sri Khalid spontan mencadangkan agar UiTM menghapuskan 'dasar pintu tertutup kepada kaum bukan bumiputera' saat disoal wartawan sebagai salah satu cara meningkatkan kualiti UiTM,tidak sedikit suara dari 'sebelah sana' yang membantah.Walhal,suara-suara ini juga yang berdiam tak kurang juga memuji saat kerajaan membuka 10% kuota MRSM dan 45% kuota biasiswa JPA pada bukan Melayu.

Jika Khalid khianat kerana mencadangkan,tentulah Mahathir lebih khianat dengan melaksanakan.Dan terlebih khianat buat Nazri Aziz yang menutup MRSM-YT di Besut dan Dungun sehingga memaksa anak bangsa sendiri berpindah randah ke MRSM negeri lain!

Saya sebenarnya cukup keliru dengan isu ini terutama jika dikatakan Khalid mencadangkan sedemikian bagi menarik undi bukan Melayu untuk bosnya di Permatang Pauh.Sukar nak percaya.Sebab belakangan ini saya tidak mendengar adanya desakan kaum lain agar UiTM dibuka.Pelik juga.Kalau ada,pasti DAP,MCA,MIC dan Gerakan akan menjadi juara.

Sebab setahu saya,bukan Melayu tak berapa hendak masuk UiTM.IPTS terlalu banyak.Ada UTAR yang dibina MCA dan AIMST yang dipunyai MIC.

Kata Khalid,"Niat saya hanya mahu menaikkan mutu graduan UitM"

Ada kebenarannya.Kerana saingan yang akan mendesak seseorang untuk memperbaiki diri.

Bayangkan kalau Usain Bolt berlari sorang-sorang,tak akan mampu dia mencatat rekod dunia 9.69s pada acara 100m Olimpik.Dia boleh mencatat rekod Olimpik kerana Richard Thompson dan Walter Dix bersaing dengannya di kiri kanan.

Memang benar,UiTM bukanlah terlalu 'low standard' seperti yang digambarkan sesetengah pihak.Walaupun tidak tersenarai dalam Times-QS World University Ranking 2007 sepertimana 5 universiti Malaysia yang lain,UiTM yang mempunyai sekitar 140 000 mahasiswa dengan sasaran 200 000 menjelang 2015 juga berjaya melahirkan orang-orang hebat seperti Datuk Pardas,Ir Mohd Zain Mohamed (Menteri Kerjaraya) dan Khalid sendiri.

Tetapi jika dihitung jumlah mahasiswanya yang hampir 10 kali ganda lebih besar daripada mana-mana IPTA lainnya,maka kelahiran tokoh-tokoh yang sama banyak dengan IPTa lain tentulah bukan kejayaan yang membanggakan.Paling tidak graduan UiTM sepatutnya menguasai 10% pasaran tenaga profesional dalam negara berdasarkan jumlah alumninya.

Jikalah dikatakan graduan UiTM mudah dapat kerja walaupun mengamalkan 'dasar pintu tertutup',lihatlah dahulu yang mudah dapat kerja dari kursus mana.Kalau kursus kritikal seperti perubatan dan kejuruteraan,situasi itu memang sama di mana-mana.Statistik UNITEN sendiri menunjukkan 97%-100% graduannya memperoleh kerja sebelum konvokesyen berlangsung.Walhal usia UNITEN baru 10 tahun.Yang tak dapat kerja Saiful Bukhari ja.Dia bukan graduan UNITEN,dia grasumpah!

UiTM sepatutnya berhenti menjadi 'benteng terakhir orang Melayu'.UiTM sepatutnya menjadi benteng pertama orang Melayu.

UiTM tidak boleh menjadi tempat orang Melayu yang tak dapat mana-mana universiti untuk belajar.UiTM patut menjadi universiti yang mana orang-orang Melayu berebut tempat mahu belajar.

Saya tidak tahu sama ada itu harapan Khalid.Tapi itu harapan saya.Apalagi adik saya juga di UiTM.

Soalnya bagaimana?

Dasar tertutup dan terbuka ini tak boleh dipaksa-paksa.Ia hanya boleh dilaksana apabila orang yang terlibat bersedia.Sama seperti China.Dasar Terbukanya yang pertama menghancurkan negara mereka kerana dasar itu dipaksa Inggeris untuk dilaksanakan selepas kekalahan China dalam Perang Candu.Tetapi dasar terbuka yang mutakhir berjaya kerana Kerajaan dan rakyatnya bersedia.

Mungkin ada yang kata tak sama,kerana itu ekonomi dan kita bicara soal pendidikan.Soalnya,konsepnya sama.Kerana kedua-duanya akan menghasilkan persaingan.Yang lembap akan tertinggal dibelakang.

Sama dengan UiTM.Mereka perlu bersedia sebelum 'pintu' dibuka.Jika mereka belum sedia,mahasiswa ini akan kalah dan punah dengan saingan yang tiba.

Soalnya bila mereka akan bersedia?

Bagaimana mereka akan bersedia?

Atau mereka memang tidak mahu bersedia?

iBNuZaCK: Tengok Abu Syah,teringat Datuk K..Eheh..

Assalamu'alaykum.

2 Komentar:

Anonymous said...

Salam..tadi baru baca Utusan.Kesian,budak2 Uitm yang gi demo akan dikenakan tindakan disiplin.

Kata nak pinda AUKU.Kosmetik ja kerajaan nih..

Anonymous said...

www.lagusempoi.blogspot.com