Home

KeRaJaaN PeRPaDuaN: SiaPa CeLaRu?

Assalamu'alaykum..

Kalaulah mahu dihitung kezaliman BN kepada seluruh rakyat Malaysia, barangkali tidak ada kalkulator yang mampu menjumlahkannya. Semua orang sedar hakikat itu. Seorang saudara saya mengalami sakit jiwa apabila bapanya dimasukkan ke dalam tahanan tanpa bicara atas sebab yang tidak pernah dibuktikan hingga ke saat ini. Duit yang sepatutnya diguna untuk membangunkan negeri saya, dirampas atas nama ehsan dan tidak pernah dipulang hingga ke hari ini. Kesan kekasaran FRU pula mengekalkan kesan di badan saya selama beberapa hari.

Pendek kata, cukup banyak.

Jesteru itu memang saya membenci BN. Parti ini berada di tempat ke 3 selepas Zionis dan Amerika pada kebencian saya. Jesteru, jangan ada sesiapa yang gatal mulut menyebut tentang perpaduan dengan mereka ini. Jangan ada sesiapa yang cuba menjadi najis dan memperdekatkan kita dan mereka ini. Mereka tidak layak diperdekat, dan mereka tidak layak disalami sedang tangan mereka masih berbau darah Memali.

Namun apabila Tuhan menyebut "Wa ta'a wanuu 'alal birri wat taqwaa" iaitu "Bertolong bantulah kamu dalam perkara kebajikan dan taqwa" dan "Wala Yajrimannakum syana aanu Qaumin 'alaa alla ta'dilu" bermaksud "Janganlah kerana kebencian kamu kepada sesuatu kaum, menyebabkan kamu berlaku tidak adil kepada mereka" (Al-Maidah), maka tolong bagitahu saya bagaimana saya nak melawan Tuhan dalam perkara ini? Saya tidak reti dan tidak diajar bagaimana. Saya bertalaqqi beberapa kitab dan membaca beberapa yang lainnya, bermula Fiqh Awlawiyyat dan berakhir Mafahim Yajibu An-Tusohhah (belum habis), saya tidak jumpa satu mukasuratpun untuk bagaimana saya boleh melawan Tuhan dan Tuhan redha akan perbuatan saya itu. Saya tidak jumpa.

Disebabkan saya tidak reti melawan itulah barangkali Dewan Muslimat tidak mendesak JAKIM untuk menyiasat dan mengharamkan saya jika terbukti bersalah sepertimana yang diusul mereka kepada sebuah pertubuhan feminis-liberal. Ya, barangkalilah..

Apa yang membezakan ahli jemaah Islam dan jemaah biasa adalah kita tidak pernah diajar untuk meletakkan emosi kita mengatasi iman dan fikiran kita dan akhirnya memandu perbuatan kita. Kita diajar untuk menjadikan iman menguasai fikiran dan fikiran itu menguasai perbuatan kita. Meletakkan emosi dan amarah hanya mengakibatkan wujudnya ketidak rasionalan dalam pendapat dan tindakan kita.

Benar mereka pernah zalim kepada kita ketika mereka kuat. Mereka pernah enggan berunding dengan kita tatkala kita lemah dan tiada daya. Tetapi jika kita yang kuat pada hari ini enggan berunding dan menyelamatkan mereka yang sudah lemah daripada terus hanyut dengan dunia mereka dan kemudiannya akan memusnahkan negara, maka kita bukan sudah sama dengan mereka.... tapi kita adalah mereka!

Ada orang menulis menolak 'unity government' ini dengan kejadian 1977 dan dalil 'Orang mukmin itu tidak akan dipatuk ular 2 kali di lubang yang sama'. Namun, unity government terlalu berbeza dengan coalition government yang dibentuk 35 tahun lalu. Ia diperjelaskan sendiri oleh Dato Tuan Ibrahim Tuan Man di blognya dan ditambah syarat-syarat pembentukannya oleh Tuan Guru beberapa detik tadi.


Antara Kerajaan Perpaduan dan Projek 16 September

Lantas pastinya sesetengah akan mempersoalkan, mengapa terlalu lambat mengeluarkan syarat dan kenyataan? Mengapa ditunggu sehingga retak jemaah baru membetulkan keadaan?

Saya masih merasai gegaran 16 September tahun lepas. Sepertimana Unity Government, 16 September juga berkongsi matlamat serupa; membetul dan memandu negara ke arah yang sempurna.

Saat itu pernahkah kita didedahkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan strategi pembentukannya, syarat-syarat (tawaran) kemasukan ahli lompatnya, kedudukan ahli lompat dalam kabinetnya hatta siapakah Timbalannya?!. Tidak ada.

Kenapa?

Kerana politik adalah seni serba mungkin. Politik adalah seni menggoda. Politik juga adalah seni perang. Tidak ada jeneral yang memberitahu strateginya kepada para tentera tatkala telinga musuh tertadah di sebelah. Itu jeneral tak mumayyiz namanya.

Apabila DSAI mengumumkan 16 September, tidak ada seorang pun antara kita yang menganggap itu cubaannya yang mahukan kuasa walaupun umum tahu dia akan jadi PM jika PR memerintah. Tetapi apabila Tuan Guru Presiden menggagaskan 'Unity Government' kita anggap dia nyanyuk dan gila kuasa padahal kita tak tahupun kalau jadi pelan itu Tuan Guru akan jadi siapa.

Apabila DSAI berahsia tentang strategi 16 Septembernya, kita anggap itu taktik dan tindakan politik matang. Apabila Tuan Guru berahsia tentang strateginya, kita anggap dia pembohong, lembap dan patut diludah mukanya.

Begitu juga apabila tarikh itu berlalu, DSAI semakin tidak menyebut tentang 16 September. Dan kita mentaatinya dengan tidak berbicara lagi tentangnya kerana kita tahu itu bisa menggugat perpaduan antara parti komponen dalam PR. Kita sanggup bertindak lebih jauh dengan membelasah siapa juga yang cuba mempertikaikan kejayaan 16 september walaupun semua orang tahu tokoh itu betul dalam tekaan politiknya. Tetapi apabila Dato Mustafa Ali meminta kita jangan mempolemikkan 'Unity Government' kkerana ia mengocak keamanan dalam parti, kita anggap dia cuba menutup pelan busuknya. Walhal rayuan tokoh ini selari dengan kenyataan Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah di blog suaminya.

Kenapa kita husnuzzon (sangka baik) pada tokoh luar dan syirruzzon (sangka buruk) pada tokoh sendiri?

Saya tidak marah atau tersinggung bilamana kita semua mentaati dan menyanjung DSAI sebegitu rupa; kerana saya adalah salah seorang dari kelompok itu juga. Saya mengkaguminya sebermula gelaran TPM melekat di dadanya.

Tetapi saya pelik dan jijik bilamana kita sanggup menumpahkan taat setia seorang pemimpin yang berada di luar jemaah tetapi dalam masa yang sama kita memijak dan menyepak kepala pemimpin jemaah kita sendiri sampai lunyai!

Saya tidak harap kita mampu jadi seperti sahabat Nabi, yang mana mereka tidak mempersoalkan tindakan baginda sebaliknya sentiasa menyebutkan "Allah dan Rasulnya lebih tahu". Saya tidak mampu harap ketaaatan sebegitu. Mimpi sahaja. Kerana Rasulullah jauh lebih indah daripada Tuan Guru dan kita jauh lebih hina dari tapak kaki para sahabat. Tetapi bukankah Allah menyebutkan; "Laqod kaana fi qososihim 'ibratun li ulil albab"? (Sesungguhnya dalam kisah-kisah mereka itu ada pengajaran bagi orang yang berakal).

Tidak adakah sedikitpun pelajaran daripada kisah itu kepada kita yang dikurniakan akal ini?

Percayalah bahawa Islam itu tertegak melalui jemaah. Jemaah itu tidak boleh wujud tanpa bai'ah (sumpah setia). Bai'ah tidak ada nilai tanpa wala' (ketaatan). Wala' tidak boleh terbina tanpa thiqah (kepercayaan). Dan thiqah tidak boleh hidup tanpa sabar.

Yaa ayyuhal laziina aamanusta'iinu bissobri wassolah.

(Wahai orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu)


Hati-Hati dengan 'Akhbar Online'

Saya sempat hadir dalam Muktamar Tahunan PAS pada 2 hari terakhir. Hari pertama (Jumaat), saya tidak hadir atas sebab tugas.

Dalam ucapan dasar Presiden no 8, jelas disebutkan bahawa agenda PAS adalah memperkukuhkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat dan seterusnya PAS mempunyai sikap terbuka untuk bertemu sesiapa sahaja demi kepentingan Islam dan rakyat negara ini. Pendirian yang sama diulang lagi dalam ucapan penutup. Timbalan Presiden, Ustaz Nasharuddin Mat Isa kemudiannya mempertegaskan pula pendirian itu dengan kenyataan bahawa 'tidak ada niat untuk membawa PAS bersama UMNO'.

Saya fikir kenyataan ini sudah jelas. Saya tidak kisah bilamana ada media perdana masih dungu melaporkan 'Hadi mahu bergabung dengan UMNO'. Sebab itu memang kerja mereka. Tetapi apabila media alternatif memainkan isu serupa maka saya cukup kilan.

Kerana media ini dipercayai oleh teman-teman kita. Akhirnya wujudlah statement kebudak-budakan seperti "PAS mahu main kahwin-kahwin dengan UMNO" atau "PAS seperti anak dara yang merelakan diri dirogol mat-mat rempit bernama UMNO". Peliknya apabila PAS bekerjasama dengan DAP dan PKR demi kebaikan dan keadilan, tidak pula wujud statement "PAS seperti anak dara yang menyerahkan daranya kepada anak teruna" atau apabila ABIM cuba menyatukan PAS dan UMNO pada zaman Almarhum Us Fadhil Noor dahulu, tidak juga dikata "ABIM umpama bapak ayam yang cuba menjual anak dara kepada mat rempit!"

Ini sedang berlaku. Dan bayangkan jika amarah dan emosi yang dijana hasil laporan songsang media yang selama ini kita anggap kawan merebak, bukankah saat itu pecah belah bahtera yang kita layari sekarang?

Begitu juga apabila media sama melaporkan kononnya 3 naib Presiden menolak cadangan Presiden. Sedangkan hakikatnya Tuan Ibrahim cukup terbuka dan bersama Presiden dalam hal ini.

Hal sama juga berlaku bilamana mereka 'tiba-tiba' menjadi condong kepada Datuk Paduka Husam Musa dengan mempertikaikan perlantikan Ustaz Nasharuddin sebagai Timbalan Presiden dengan alasan beliau tiada sokongan majoriti (Lebih 50%). Tetapi apabila 52% tidak turun mengundi di Penanti, tidak ada pula yang gatal-gatal mengandaikan 52% itu bersama BN memboikot PRK.

Bukankah sama dengan perangai Utusan Malaysia yang 'tiba-tiba' condong kepada Us Nasharuddin?

Jesteru kenapa hal ini berlaku?

Ahh.. jika wujud kerja-kerja bodoh dalam PAS, tidak mustahil kerja-kerja bodoh tidak wujud dalam pihak lain.

Saya tidak mengatakan kita harus boikot akhbar-akhbar ini. Tapi saya kira kita wajar menganalisis dan merasionalkan pemikiran dengan mengambil kira sepenuhnya sumber parti yang asas (Harakah) agar tidak mudah musuh memecah belahkan kita. Seimbangkan pembacaan dan teguhkan konsep tarbiyyah yang kita terima.

Kerana perjuangan ini penuh liku dan sukar. Tidak ada kesenangan. Percayalah kerana Nabi sendiri menyebutkan bahawa 'Akan datang suatu zaman di mana umatku memegang agamanya sepertimana dia memegang bara api'

Rabbanaftah bainana wa baina qaumina bil haq. Wa anta khairul Faatihiiin.

Ya Allah Tuhan kami, bukakan antara kami dan antara kaum kami dengan kebenaran. Kerana Engkau sebaik-baik pembuka.

Ameen


iBNuZaCK: Dan Allah Maha Mengetahui.

Assalamu'alaykum..

21 Komentar:

Fakhrul Razi Elyas said...

Ana benar2 terasa bila tuan menyebut 'maka kita bukan sudah sama dengan mereka.... tapi kita adalah mereka!'

Betapa banyak kali tuan, kita meletakkan amarah nafsu dan kebencian kita mengatasi nas. Kita duk mengata kat depa, tapi kita pun sama saja dengan depa. Dendam yg cukup dalam.

Sedangkan satu kemurkaan besar bagi Allah, kpd sesiapa yang bercakap tapi dia tidak buat apa yang dia cakap.

Nauzubillahi min zaalik.

Allahu Akbar!!

Blog Rantau said...

Salam.

Saya pohon copy artikel ini untuk dimanfaatkan dalam http://blograntau.blogspot.com/. Jika tidak keberatan, ana ingin berkenalan dengan anta syeikh. Tahniah !

Anak Tok Guru said...

Lama sungguh anta tak update syeikh. Tapi sekali anta update.. manthop! XD. Ni 1st time ana baca org rujuk wala' dlm UG dan 16 sept. Prbandingan yg sgt kena syeikh.

Ana pun sugul gak bile org duk pertikai keulamakn tok2 guru kite, hina dan caci tok guru.

Anta tgk kat blog budak ni dh cukup. http://adukataruna.blogspot.com/2009/06/akhirnya-hadi-terbukti-ulama-sial.html

Kite boleh brbeza pndapat, tp xboleh keluar dr adab jemaah.

Semoga Allah bagi hidayah kat puak2 mcm nih.

iBNuZaCK said...

Buat Tuan Anak Tok Guru dan Tuan Fakhrul razi, terima kasih atas komen tuan.

Cadangan UG bagus. Tapi memahami politik semasa mungkin ia belum sesuai. 10 tahun lagi mungkin ya. Sama sepertimana Dato Onn pernah mencadangkan UMNo dibuka kepada bukan Melayu semasa dia masih YDP. Orang tuduh dia jual Melayu. Tapi xsampai 10 tahun, orang sedar ideanya ke depan dan penggabungan politik dgn bukan Melayu pun bermula.

Saya fikir UG juga begitu. Ideanya terkedepan ttp umat belum bersedia. Maka molek tindakan TGHH yg mendiamkan dahulu. 'Ad-dharurah yuzal'. Mudharat hendaklah dihilangkan.

Itu boleh mengelakkan pertengkaran. Org yg xmahu bertengkar dlm keadaan dia salah, dibina untuknya mahligai di tepi syurga. Orang yg enggan bertengkar walaupun dia benar, dibina untuknya mahligai di tengah syurga.

Ustaz dari blogRantau, silakan ustaz. Jika ustaz ada facebook, boleh add saya. Atau mungkin email saya. InshaAllah. Boleh saya menuntut ilmu dgn ustaz. :)

Allahu a'lam..

Nash said...

salam..

akhi zam d cni hehe..

sy bersependapat dgn penulis tntg UG..
tp sy x postkan dlm blog sy, dlm forum fs ade la..
boleh x postkan tulisan rahim dlm forum fs? mmg sgt berguna

Anonymous said...

I'm suggesting Tuan Guru to write a book entitled "Unity Government for Dummies". Make sure it got colouring areas, mazes in it and of course pop-up pictures, so even a bloody idiot will understand the differences between UG and CG.

mz said...

2.) pandangan TGNA menolak Kerajuan Perpaduan dan BERKERJASAMA POLITIK dengan umno.. dan kita kena phm ape maksud TGNA itu.. ramai gak pihak yg menyokong TGHH gagal memahami pandangan jauh TGNA..dan mengatakan TGNA menyekat dakwah dengan UMNO yg mana adalah lari terlalu jauh dr maksud sebenra TGNA.. dia melarang kerjasam politik saje, tetapi berdakwah kepada ahli umno dan berbicang pasal isu selain dr nergabung adalah dibenarkan.. dan telah diterangkan berkali2 tp ramai yg masih memekakkan telinga psal ini. TGNA melihat tak akan tercapainye hasrat kerajaan perpaduan dgn UMNO ini malah dlm masa perbincangna pon akan berlakunya perpecahan dlm PAS. jadi awal2 lagi dia cuba mengelakkan hal perpecahan dalam PAS berlaku.. TGNA berpandangna jauh utk tidak lihat PAS berpecah belah hanya kerana isu berbicang politik dgn UMNO tp hasilnya adalah amat tipis utk dicapai.. sejarah dulu amat menjadi iktibar mcm mana kerajuan campuran bertukar sebaaliknya dan PAS berpecah belah.. sekrg pon belum ape2 lagi dah berpecah belah,, dan jalan sebaiknya adalah terus lupakan kerajaan perpaduan sebaliknya terus kuatkan PAS dalam PR dalm masa yg sama terus kerja dakwah dgn lebih gigih kepada ORG UMNO.. kita tak pernah lupakan kerja dakwah ini.. tp bukan dgn mengambil jalan pintas, yg boleh merosakkan jemaah dan hampir semua gagal; pas pecah belah; dakwah umno tak berjaya; dakwah kepada bukan islam juga gagal...itu yg lagi teruk...

OK..kat sini ramai gak kata.. kerajaan perpaduan bukan bergabung dgn umno dan berbincang bukan bergabung dgn UMNO... dan sudah dijelaskan oleh TGHH dan ustaz Nasha,,.. kata juga takde niatpon utk gabung dgn umno... tpa dakah ini benar takder niat pon?.. saya rasa Ustaz Ahmad Awang sudah memberikan jawapan memang ada golongan yg fikir Bergabung dgn UMNO adalah lebih baik dr Gabung dengan PKR dan DAP.. memang ada.. jgan kata tak ada...dan memang ada kertas kerja pon; yg mudharat yg mana yg lebih ringan... dan perbinngan pasca Macrh 2008 pon adalah berkaitan kerjasama poltik-gabung juga.. memang wujud benda tuh.. dan sebenarnya OK utk tengok yg mana yg elbih baik utk ISLAM.. tp saya selepas kes perak dan tgk sokongan org bukan islam kepada pas.. sudah jelas menunjukkan degn PR is much2 better dr dgn UMNO ( sekali lagi dakwah dgn UMNO jgn ditinggalkan).. ..

atas sebab itulah utk kebaikan jemaah pas dan islam, nampaknya kita mesti bersatu dan jgn cuba utk memecah belahkan jemaah demi utk menegakka pandangna kita..kalau pandangan dan idea kita itu (halal) tp boleh memecahkan jemaah lebih baik kita cepat2 undurkan diri dan bersatu balik utk jemaah..itu adalah terbaik...jgn jadi degil tak tentu pasal dan cuba menegakkan idea sampai semua org jadi keliru..cubalah tgk dr semua segi dulu dan cari jalan terbaik demi PAS.... itu saja sekian..

mz said...

Part 1 - (part 2- kat atas)

saya berbeza pandangan skit dgn artcile ini.

sekrg ni ramai golongan yg memihak kepada TGHH juga. Golongan yg memihak TGHH juga nampak mcm gagal memahami pandangan TGNA..
dua2 belah pihak gagal memahami pandangan pihak yg sebelah lagi.
sepatutnya dua2 belah pihak tgk baik tentang pandangan kedua2 belah pihak.. dan tengok yg mana yg lagi baik.. mungkin kedua2nya adalah baik belaka tetapi mesti ada yg lagi baik.

ini pandangan peribadi saya;
kita tgk satu persatu pandangan tersebut.

1.) pandangan TGHH - kerajuan perpaduan.
-- dari idea nampak sgt2 baik.. dan ini yg sepatutnya.. tp adakah sesuai segn keadaan dkt malaysia-dgn umno?.. ini kita kena kaji sedalamnya... kita tgk syarat2 kerajaan perpaduan spt yg dikupas oleh Ustaz Tn Ibrahim Tuan man dan ramai lagi.. amat bagus sekali idea tersebut.. kalau terjadi idea tersebut memang sah mcm UMNO dan terima islam sepenuhnya dan PAS pon dah boleh bubar.. sebab UMNO dah terima islam sepenuhnya mcm pas... Tp adakah UMNO akan terima syarat2 tersebut???.... sejarah 50 thn mungkin boleh membantu kita menjawab soalan ini... Dan pada pandangan saya; tak mungkin umno akan dibawah najib akan terima.. zaman paklah adalah % akan terima tuh...jadi idea tersebut adalah bagus tp nampaknya realiti amat jauh sekali.. Saya rasa bendalah akan jadi setakat bertemu dan berbicang saja, dan tak akan diterimanya syarat2 yg Ustaz TITM bagi tadi.

mz said...

Part 1:
saya berbeza pandangan skit dgn artcile ini.

sekrg ni ramai golongan yg memihak kepada TGHH juga. Golongan yg memihak TGHH juga nampak mcm gagal memahami pandangan TGNA..
dua2 belah pihak gagal memahami pandangan pihak yg sebelah lagi.
sepatutnya dua2 belah pihak tgk baik tentang pandangan kedua2 belah pihak.. dan tengok yg mana yg lagi baik.. mungkin kedua2nya adalah baik belaka tetapi mesti ada yg lagi baik.

ini pandangan peribadi saya;
kita tgk satu persatu pandangan tersebut.

1.) pandangan TGHH - kerajuan perpaduan.
-- dari idea nampak sgt2 baik.. dan ini yg sepatutnya.. tp adakah sesuai segn keadaan dkt malaysia-dgn umno?.. ini kita kena kaji sedalamnya... kita tgk syarat2 kerajaan perpaduan spt yg dikupas oleh Ustaz Tn Ibrahim Tuan man dan ramai lagi.. amat bagus sekali idea tersebut.. kalau terjadi idea tersebut memang sah mcm UMNO dan terima islam sepenuhnya dan PAS pon dah boleh bubar.. sebab UMNO dah terima islam sepenuhnya mcm pas... Tp adakah UMNO akan terima syarat2 tersebut???.... sejarah 50 thn mungkin boleh membantu kita menjawab soalan ini... Dan pada pandangan saya; tak mungkin umno akan dibawah najib akan terima.. zaman paklah adalah % akan terima tuh...jadi idea tersebut adalah bagus tp nampaknya realiti amat jauh sekali.. Saya rasa bendalah ini akan jadi setakat bertemu dan berbicang saja, dan tak akan diterimanya syarat2 yg Ustaz Tuan Ibrahim bagi tadi.

mz said...

Part 2:
2.) pandangan TGNA menolak Kerajuan Perpaduan dan BERKERJASAMA POLITIK dengan umno.. dan kita kena phm ape maksud TGNA itu.. ramai gak pihak yg menyokong TGHH gagal memahami pandangan jauh TGNA..dan mengatakan TGNA menyekat dakwah dengan UMNO yg mana adalah lari terlalu jauh dr maksud sebenra TGNA.. dia melarang kerjasam politik saje, tetapi berdakwah kepada ahli umno dan berbicang pasal isu selain dr bergabung adalah dibenarkan dan tak perlu diagendakan pon-sebab islam amat mengalakkan kerja dakwah2 ini tak kira kepada org umno atau sesiapa saje..... dan telah diterangkan berkali2 tp ramai yg masih memekakkan telinga pasal hal dakwah ini.tak timbul isu ingkar larangan tuhan utk berdamai.. sebab kita tak bermusuh dgn org umno-kita hanya menentang parti UMNO yg menyimpang dr ISLAM... TGNA melihat tak akan tercapainye hasrat kerajaan perpaduan dgn UMNO ini malah dlm masa perbincangan pon akan berlakunya perpecahan dlm PAS . jadi awal2 lagi dia cuba mengelakkan hal perpecahan dalam PAS berlaku.. TGNA BERPANDANGAN JAUH DAN MELIHAT REALITI SEMASA DAN TIDAK MAHU lihat PAS berpecah belah hanya kerana isu berbicang politik dgn UMNO tp hasilnya adalah amat tipis utk dicapai.. sejarah dulu haruslah diajdikan iktibar mcm mana kerajuan campuran bertukar jadi lain dan akhirnya PAS berpecah belah.. sekrg pon belum ape2 pon lagi dah berpecah belah,,itulah yg cuba dihindarkan oleh TGNA.. iitu semua adalah demi PAS dan demi dakwah Islam juga especiallly kepada bukan islam.. oleh yg demikian jalan sebaiknya adalah terus lupakan kerajaan perpaduan sebaliknya terus kuatkan PAS dalam PR dalm masa yg sama teruskan kerja dakwah dgn lebih gigih kepada ORG2 UMNO dan bukan islam.. kita tak pernah lupakan kerja dakwah ini.. tp bukan dgn mengambil jalan pintas, yg boleh merosakkan jemaah yg akhirnya boleh membuatkan hampir semua gagal; pas pecah belah; dakwah umno tak berjaya; dakwah kepada bukan islam juga gagal...itu yg lagi teruk dan patut dielakkan...

mz said...

Part 3
OK..kat sini ramai gak kata.. kerajaan perpaduan bukan bergabung dgn umno dan berbincang bukan bergabung dgn UMNO... dan sudah dijelaskan oleh TGHH dan ustaz Nasha,,.. kata juga takde niatpon utk gabung dgn umno... tp adakah ini benar takder niat pon?.. saya rasa Ustaz Ahmad Awang sudah memberikan jawapan memang ada golongan yg fikir Bergabung dgn UMNO adalah lebih baik dr Gabung dengan PKR dan DAP.. memang ada.. jgan kata tak ada...dan memang ada kertas kerja pon; yg mudharat yg mana yg lebih ringan... dan perbincangan pasca Macrh 2008 pon adalah berkaitan kerjasama poltik-gabung juga.. memang wujud benda tuh.. dan sebenarnya OK utk tengok yg mana yg lebih baik utk ISLAM.. tp saya rasa, selepas kes perak dan dgn tgk sokongan org bukan islam kepada pas selepas isu perak.. sudah jelas menunjukkan dengn PR is much2 better dr dgn UMNO ( sekali lagi dakwah dgn UMNO jgn ditinggalkan sekali2).. ..

atas sebab itulah utk kebaikan jemaah pas dan islam, nampaknya kita mesti bersatu dan jgn cuba utk memecah belahkan jemaah demi utk menegakka pandangan kita semata-mata..kalau pandangan dan idea kita itu (halal) tp boleh memecahkan jemaah lebih baik kita cepat2 undurkan diri dan bersatu balik utk jemaah..itu adalah terbaik...jgn jadi degil tak tentu pasal dan cuba menegakkan idea sampai semua org jadi keliru..cubalah kaji dari semua segi dulu dan cari jalan terbaik demi PAS.. dan amat JELAS jalan terbaik sekrg adalah lupakan dulu Kerajaan Perpaduan sehingga tiba masa yg sesaui nanti (sebab idea itu adalah amat bagus tetapi suasana semasa amat tidak mengizinkan.).... itu saja sekian..

p/s: kerajaan perpaduan yg terbaik sekrg adalah bukan berkerjasama politik dgn UMNO (sebab umno akan jadi terajunya-kalau lihat masa skerg lah), tp kerajuan perpaduan antara PR dan MP2 UMNO (geng paklah dan Kuli) ni OK.. atau MP2 Umno ni terus masuk PR dan jadi kerajaan PR.. Kalau UMNO yg jadi teraju percayalah tak akan kemananye ; itu adalah helah UMNO utk terus berkuasa saja)

Azri Alfiandy said...

Sdr Mz, knp post komen sama ulang2?.

Btw, idea ug ni actually Tghh dah tarik balik. Lgpun ada byk kebaikan jika ia terbentuk sbb sistem kehakiman, spr akan terasing sbb tu syarat2 perundingan ug.

Soal umno terima ke x, x timbul sbb kite dh terlepas dr tggungjawab bile kite offer kat die.

Jgnla pertikai niat. Mane kite tau niat org?. Kite nilai perbuatan dh la syeikh. Kalau dh kate ug ni bkn bergabung dgn umno, kite terimalah. Jgn sangka2. Mmbawak kpd dosa nntih.

Anonymous said...

Minta Mz baca dulu:

Kerajaan perpaduan berbeza dengan muzakarah PAS-Umno
by HermanSamsudeen

KUALA LUMPUR, The Malaysian Insider Jun 15 — Gagasan Kerajaan Perpaduan nampaknya dilihat sama dengan agenda kerjasama antara PAS dengan Umno padahal kedua-duanya berbeza sama sekali.

Kerajaan perpaduan menurut pencetus idea ini iaitu Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah kerajaan yang menggabungkan semua parti politik dalam Pakatan Rakyat iaitu PKR, DAP dan PAS dengan Barisan Nasional (BN) dan bukannya antara PAS dengan Umno sahaja.

Ia bertujuan untuk membolehkan semua pihak dalam negara ini melupakan sementara agenda politik masing-masing dan menumpukan masa, fikiran dan tenaga untuk mempersiapkan negara menghadapi kemelesetan ekonomi dunia.

“Kita boleh bertembung balik dalam pilihan raya ke 13 nanti, sementara ini kita tumpukan kerja-kerja untuk memberikan khidmat kepada rakyat,” kata Abdul Hadi dalam wawancara khas dengan The Malaysian Insider, Siasah dan Tvpas beberapa bulan lalu.

Beliau berkata demikian ketika dunia mula diserang krisis ekonomi manakala pilihan raya kecil sekali lagi akan diadakan di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai selepas Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.

Namun, banyak pihak mengaitkan gagasan ini dengan muzakarah PAS dengan Umno yang dikatakan bertujuan untuk kepentingan Melayu dan Islam selepas pilihan raya umum tahun 2008 lalu.

Baca seterusnya di sini: http://dppwp.wordpress.com/2009/06/15/kerajaan-perpaduan-berbeza-dengan-muzakarah-pas-umno/

mz said...

saya dah baca dah semua tuh...

tp tulah mesti ade nye yg akan cuba menegakkan idea berkenaan..

bg saya idea kerajuan perpaduan tuh baik.. tp tak sesuai utk keaddan semasa...
dan satu lagi kalau dah idea tuh boleh membawa perepcahan kepada jemaah oleh krn masih belum dejelaskan dgn detail kepada jemaah, sebagai pimpinan adalah elok mengambil jalan menjernihkan keadaan dengan menangguhkann dulu ide tersebut atau kalau perlu tarik balik-tarik aje ler demi utk perpaduan jemaah..

sebagai pimpinan kena bijak melihat kepada suasana dlm jemaah bukan semata2 menegakkan idea yg belum tentu akan berjaya atau tidak..

berkataan niat: ustaz ahamd telah menjelaskan jawapan.. memang ade org yg berniat utk bergabung dgn umno dlm pas sebab rasa umno lagi ok dr pkr/dap..itu saja..tp tak tau lah sape dia tuh...tak tuduh sape2 pon kat sini..bukan sangka pon-tp dah disebutpon..cuma takder org yg nak ngaku lagi.

gayang said...

mari kita semua berdiri teguh dan sentiasa wala' di bawah pimpinan ulama'..

Allah sedang menguji ahli2 jemaah sekarang ni, Dia nak tunjuk, siapa yang benar2 istiqamah dalam mempertahankan ideologi jemaah, siapa yang kuat imannya, siapa yang rapuh setianya...

mudah-mudahan kita tidak tergelincir dari perjuangan Islam..

Azri Alfiandy said...

Mz, sdr kate 'ada org berniat utk BERGABUNG' dgn UMNo melalui kerajaan perpaduan.Means akan ade gabungan PAS-UMNO. Awak sndarkan dua prkara tuh brsame.Tp, Us Ahmad just cakap ada org mntak prtimbangan agar pas n umno kerjasama. Ni xde kaitan pon ngan ug bro. So mane awak tau ug ni nk brgabung?

Ug ni negara tnpa pmbangkang. Kalo dap pkr tanak ikut, ug xkan jd. Lps pru kite still cakap2 n gaduh ttg politik. Kite hnya bleh kritik tp kite xleh wat pape. So, ug dicdg utk reduce anger dlm masyarakat dan bgnkan ngara dlm hadapi masalah kite skrg. Tp Pr ttp Pr n Bn ttp Bn. Xde gabung2 pon.

kalo kite tau tghh sndiri blm jelaskan, ngape kite nk kritik dan tolak? knp kite xtggu dulu die jelaskan gimana sblm kite kritik??

Lgpun,tghh kan dh tarik balik ug? So knp nk desak2 lg? Dh tarik kan? tp berunding xleh tggal sbb tu tggjawab.

Ana dulu plg minat tgna. Tp pas isu nih, Ana pnya respek kat tghh tggi giler. Die cool je, xcakap emosi. Org bntai dia kiri kanan, tuduh die mcm2, tp dia still cool dan sabar. Sbb die tau kalo die bukak mulut, ttp akan jd isu.

Ya Allah kurniakan ana kesabaran spt dia. Amin.

masdarwahid.blogspot.com said...

salam ibnu zack. salam copy past artikel tuan di masdarwahid.blogspot.com.

sekurang2nya tuan berjaya meredakan beberapa keresahan orang pas dan ahli pas yang keliru dan menglirukan dalam isu ini. salam persahabatan dan salam perjuangan.

mohon link.

anti-parasit ---> said...

Salam dunia..

Saya sudah copy-paste artikel Tuan ke blog micelup...pohon keizinan Tuan, untuk kemanfaatan semua.

Terima kasih.

Anonymous said...

tu la orang pas, yang buruk nampak, yang baik buat2 tak nampak. Kerajaan BN bagi bonus hangpa sebat. Tapi apa yang BN bagi tak pernah bersyukur..

memang dasar orang2 pas teruk taksub dengan politik kepartian. Nik Aziz pun ulama ular sawa yang teruk. siang cakap lain, malam cakap lain.

tak pe, Allah akan tunjukkan kebenaran suatu hari nanti.....

mohamadizwanzainal.blogspot.com

Anoinimuz said...

BN mmg keparat. Tapi lagi keparat side backstabber. 16 Sept itu strategi politik. Tak siapa pun gadai wala' pd pimpinan. Cuma persepsi segelintir pimpinan yg mula idup mewah dan kejar dunia. Hang taktau sepak terajang dalaman bro. Baik hang study betul-betul. Tak semuanya indah. Igt, Dolah Ubay pun solat belakang Nabi jek tuh.

Anonymous said...

[B]NZBsRus.com[/B]
Lose Idle Downloads Using NZB Files You Can Easily Find Movies, Console Games, MP3s, Applications & Download Them at Accelerated Rates

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]Usenet Search[/B][/URL]