Home

RuPaNYa aFGHaNiSTaN SuDaH Ke aNGKaSa 19 TaHuN LaLu

Assalamu'alaykum..

Jujur penulis katakan,antara rakan bloggers yang penulis kenali,penulis mungkin blogger yang paling malas mengulas berkenaan keberangkatan Dr Syeikh Muszaphar ke angkasa.Ramai teman penulis sendiri mengkritik,membelasah dan tidak kurang juga yang cuba husnuzzan kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri Abdullah Badawi dengan harapan moga-moga berpadananlah hasil yang diterima daripada misi yang dilaporkan mencecah kos RM100 juta.RM 100juta bukan sedikit.Andai jumlah sebesar itu digunakan bagi membina rumah kos rendah,maka 25 000 rakyat kerdil akan dapat berteduh dari hujan dan panas.Tidak perlu lagi rakyat Kampung Berembang hidup di dalam khemah dan tidak perlu lagi penduduk Kampung Bujal menangis melihat tumbangnya masjid mereka.Andai wang sebanyak itu disalurkan untuk kemudahan pendidikan,maka ratusan ribu remaja Islam tidak perlu menanggung beban riba PTPTN.

Jadi, nilai sebesar itu jika dibelanjakan, pastilah ianya lebih bernilai dan lebih penting daripada memberikan tempat berteduh buat rakyat atau membebaskan pelajar muslim dari belenggu riba.Sekurang-kurangnya ia penting buat survival politik parti pemerintah.Manakan tidak,ditengah-tengah hambatan peristiwa rusuhan Batu Buruk,kadar jenayah yang meningkat,pakatan VK Lingam-Tun Ahmad Fairus,Altantuya Sharibuu yang kematiannya genap setahun hari ini (19 Oktober 2006) dan kegagalan pengurusan ekonomi negara,maka Sheikh Muszaphar adalah satu-satunya umpan yang tinggal untuk diberi makan buat rakyat.Jesteru tidak hairan jika kejayaan gemilangnya ke angkasa diperbesar-besarkan media hingga menenggelamkan isu lain yang lebih penting,isu lain yang lebih wajar mendapat keutamaan.

Penulis sememangnya tidak menolak kemajuan.Andai sudah pelbagai negara ke angkasa dan kita baru memulakannya 9 hari yang lalu,tidak mengapa.Sekurang-kurangnya lebih baik bermula lewat tapi tidak bermula langsung.namun,apa yang menjengkelkan hati penulis tatkala melihat laporan demi laporan propaganda pro kerajaan yang seolah-olah menyifatkan kejayaan Syeikh Muszaphar ke angkasa ini sebagai tanda negara maju,negara sudah setaraf dengan negara maju lain dan sebagainya.Eh,apakah negara yang menumpang kapal angkasa sudah boleh dianggap hampir mencapai taraf negara yang mencipta kapal angkasa itu sendiri?

Akhirnya pagi semalam penulis ketemu juga dengan sesuatu yang memeranjatkan penulis sendiri.Laman yang memuatkan koleksi astronout yang ada antara mereka sudah 4 kali terbang ke angkasa.Namun yang lebih menarik hati penulis adalah biografi astronaut di bawah ini.



Abdul Ahad Mohmand


Abdul Ahad Mohmand adalah rakyat Afghanistan yang pertama dilepas ke angkasa.Jika tidak kerana masalah kesihatan yang dihadapi oleh rakan senegaranya,Mohammad Dauran Ghulam Masum,maka sudah pasti Afghanistan akan mempunyai 2 angkasawan merereka sendiri.Juruterbang tentera yang kini berusia 48 tahun ituberlepas ke angkasa dengan roket Soyuz TM6 pada 29 Ogos 1988 dengan ditemani 2 angkasawan Russia,Vladimir Lyakhov dan Valery Polyakov.Beliau selamat tiba di bumi pada 6 September 1988;menjadikan ekspedisinya berjalan selama hampir 9 hari.






Cerita keseluruhan pengembaraan mereka boleh dibaca di laman web First Afghan Astronaut.Sementara biografi koleksi astronaut,cosmonaut dan adik beradiknya boleh didapati di laman ini.Sungguh jika benar kita sudah sebaris dengan negara maju dengan 'terbangnya' Syeikh Muszaphar ke ISS,maka bagaimana pula dengan negara Afghanistan?Boleh kita katakan Afghanistan 19 tahun lebih maju daripada kita?

Penulis teringat kata-kata seorang teman,Melayu ini kadang-kadang seperti budak kecik.Dirotan di punggung,dibedal di belakang,dicubit di lengan,di luku di kepala,di piat di bahu,maka pasti budak itu akan menangis.Tapi bila disuap sahaja lolipop 20 sen ke mulutnya,maka tangisan itu akan berganti dengan senyuman.

Anda bagaimana?Sudah dewasa atau masih 'budak kecik'?

Jangan tuan-tuan,andainya kejayaan Dr Syeikh Muszaphar ini akan melupakan kita pada Kampung Berembang,melupakan kita pada peristiwa Kampung Bujal,melupakan kita pada skandal kapal selam,skandal kehakiman,penganiayaan di Batu Buruk,ISA,rampasan royalti,peminggiran dan berat sebelah terhadap rakyat dan kerajaan kelantan serta pelbagai lagi kisah lampau yang masih berdarah lagi lukanya.Jangan tuan-tuan,jangan jadi 'budak kecik'..

iBNuZaCK: Baru beralih ke alam remaja.. :)

Assalamu'alaykum..

2 Komentar:

Anonymous said...

http://kudeed.tblog.com/
Sdra,jelas bahawa kita memerlukan pencapaian yang baik untuk kemajuan Sains dan Teknologi..cuma barangkali jangan sampai kita alfa dengan timbunan cerita menarik sebegini sehingga kita lupa perjuangan agama,bangsa dan negara.Saya setuju.

Anonymous said...

Ramai yang berkata kita membazir menghantar angkasawan negara ke ISS...tapi sebenarnya kita yang membazir beli Sukhoi 18 bijik dengan harga lebih RM3 bilion. RM 90 juta tu adalah kos menghantar angkasawan ke angkasa termasuk kos latihan....

Seperti yang di maklumkan pada website utama program angkasawn negara....kos RM90 juta tu ditanggung oleh kerajaan Rusia...bukan kerajaan Malaysia.(wallahualam.....kerajaan cakap)

Berdasarkan info tersebut (bersangka baik terhadap kerajaan), bagi saya sebenarnya kita tak rugi sangat pon hantar angkasawan ke angkasa. kerajaan gunakan peluang pembayaran balik Sukhoi tu dengan program menghantar rakyat Malaysia ke angkasa... bagi saya kalau nak kata kerajaan kita membazir adalah sbb beli Sukhoi banyak2....

Saya timbulkan persoalan baru...perlukah kita Sukhoi tu?

kalau kita x beli Sukhoi...kita jimat RM 3bilion....
lebih banyak rumah kos rendah boleh kita buat.

Fikirkan....