Home

HuSNi MuBaRaK atau HuZNi MuBaNGSaT?

Assalamu'alaykum..

Kalimat 'Hasan' di dalam Bahasa Arab membawa maksud 'baik'. Dari kalimat itu lahirlah perkataan 'Husni' yang membawa maksud 'Kebaikanku'. 'Barak' di dalam bahasa yang sama membawa maksud 'berkat'. Dari kata masdar (akar) itu pula lahirlah perkataan 'Mubarak' yang membawa maksud 'Pembawa Keberkatan". Maka jika ada manusia bernama Husni Mubarak, maksud namanya adalah 'Kebaikanku Pembawa Keberkatan'.

Namun seorang manusia tua di Utara Afrika tidak layak di panggil 'Pembawa Keberkatan' walaupun namanya memang begitu. Dia lebih sesuai digelar Huzni Mubangsat atas kebiadapannya menutup pintu sempadan Gaza di Rafah hingga menyebabkan begitu banyak bantuan kemanusiaan untuk mangsa regim apartheid Zionis tersangkut di pintu sempadan.

'Huzni' dalam bahasa Arab membawa maksud 'Kesedihanku'. Kalimat 'Mubangsat' pula berasal dari 2 perkataan bahasa Melayu dan biasa digunakan oleh budak-budak kampung bila kena ejek lepas kalah main bola. Tak perlulah ada yang mahu saya hurai maksudnya pula.

Secara politiknya, 'Mubangsat' memang membenci gerakan Hamas. Kemenangan Hamas dalam Pilihanraya Palestin hingga dilaporkan mendapat sokongan 62% pengundi sebenarnya memberi impak kepada gerakan politik Islam di wilayah Mesir sendiri. Ikhwanul Muslimin, parti politik Islam yang bertindak sebagai pembangkang di Parlimen Mesir adalah pihak yang bertanggungjwab melahirkan gerakan Hamas di negara jiran mereka. Makanya, sebarang populariti yang diraih Hamas akan turut dirasa bersama gerakan Islam ini.

Maka kebangkitan politik Islam ini perlu dibendung agar tidak mengganggu gugat kuasa dominon puak sekular yang telah lama merajai Mesir.

Jika tindakan Jeneral Gamal Abdul Nasir menggantung syahid Syed Qutb dibuat bagi melemahkan pengaruh Ikhwan, maka kejahatan Huzni Mubangsat menutup pintu sempadan dan menghalang bantuan kemanusiaan sampai kepada penduduk Gaza boleh ditafsir sebagai satu amaran buat rakyat Mesir agar tidak menyokong gerakan Islam jika tidak mahu menerima nasib sama.

Pakatan Mesir- Zionis- Fatah dalam serangan Gaza ini terserlah dari awal. Di satu pihak, pemimpinnya menghalang bantuan kemanusiaan sampai kepada mangsa perang agar moral pejuang Hamas menurun dan rakyat Gaza boleh mati beramai-ramai. Di satu pihak, pemimpinnya menghancurleburkan infranstruktur Gaza agar 'proses pembersihan' dapat dibuat. Di satu pihak lagi, pemimpinnya sudah bersedia membentuk satu 'kabinet bayangan' untuk menguasai Gaza bilamana Hamas digulingkan.

Jadi serangan Gaza bukan untuk membela penduduk Yahudi. Ia kerana politik. Ia kerana kuasa. Ia kerana dendam lama.

Tindakan Presiden sebuah negara kafir menghalau duta Israel keluar dari negaranya adalah satu tindakan yang mengagumkan. Tapi tindakan ini tiada makna di hati pemimpin Arab. Mereka yang 'perasan Sunnah' ini lebih gemar berjoget daripada berbicara membela nasib saudara seagama .

Maka benar sekali kata Ibnu Batuttah bila dia selesai mengelilingi dunia.

"Aku melihat di luar sana Islam itu di mana-mana. Tetapi orang Islam itu tiada. Di sini aku melihat orang Islam itu di mana-mana. Tetapi Islam itu tiada"

Nama saja pemimpin Islam. Roh Islam letak di mana? Sudahlah tidak membantu tapi menyusahkan pula?

Maka salahkah dipanggil Huzni Mubangsat?

iBNuZaCK: Terkenang Sultan Saifuddin Qutuz, pemerintah Mameluk Mesir yang mengalahkan tentera kuffar Monggol Di Ain Jalut, Palestin.

Assalamu'alaykum..

1 Komentar:

Anonymous said...

Sultan Saifuddin Qutuz? Siapa tu? Tapi pasti opposite dengan Huzni Mubangsat bukan? Hehe